پاورپوینت ارث

پاورپوینت ارث

«إرث» به باقی مانده اموال میت گفته می شود، که در اسلام قانون خاصی برای تقسیم آن در بین ورثهٔ میت بیان شده است.
این باب در فقه اسلام « باب فرائض» یا «کتاب الفرائض» نامیده می شود، که نام‌گذاری آن به «کتاب الفرائض» از آن رو است که سهم بعضی از خویشاوندان میت در قرآن بیان شده است.
عنوان ارث از باب‌های مهم فقهی است که مسائل و احکام ارث به تفصیل در آن آمده است.
ارث در ادیان
قوانین اسلام
مطابق با قوانین اسلامی، ارث بین فرزندان پسر و دختر به صورت ۲ سهم برای پسر و یک سهم برای دختر تقسیم می‌شود. چنانچه پدر و مادر وارث باشند سهم آن‌ها نیز به صورت ۲ به ۱ خواهد بود. در صورت مرگ پدر و وجود فرزندان و مادر، ارث مادر ۱ قسمت از ۶ قسمت کل دارایی‌ها خواهد بود.
تعریف ارث به مفهوم مصدری و اسمی استحقاق مال یا حقّی با مرگ دیگری یا آنچه در حکم مرگ است با شرایط و ملاک‌های خاص را ارث گویند. تعریف یاد شده، تعریف «ارث» به‌ مفهوم مصدری است. مفهوم اسمی آن عبارت است از دارایی و حقوقی که فرد با مرگ دیگری یا آنچه در حکم مرگ است مانند ارتداد، مستحق می‌شود.
تعریف وارث و مورّث و میراث به ارث برنده «وارث»، به کسی که از خود ارث برجای می‌گذارد «مورّث» و به آنچه که از میّت باقی می‌ماند- خواه مال یا حق قابل انتقال مانند حق خیار و حق شفعه- «ترکه» و «میراث» گفته می‌شود.
تعبیر فقها از ارث فقیهان به پیروی از قرآن کریم، از ارث به «فریضه» و «فرض» نیز تعبیر کرده‌اند. عنوان ارث از باب‌های مهم فقهی است که مسائل و احکام ارث به تفصیل در آن آمده است. در این جا به محورهای مهم و کلّی آن می‌پردازیم.
ارکان ارث
ارکان ارث عبارت است از: مورّث، وارث و ترکه. البته پیش از تقسیم ترکه میان ورثه، باید از آن، حقوق دیگری مانند هزینۀ تکفین و تجهیز میّت، بدهی‌ها و وصایای او در ثلث مالش و نیز آنچه مخصوص فرزند بزرگتر است خارج شود.

اسباب ارث
اسباب و موجبات ارث دو چیز است:
نسب
نسب عبارت است از ارتباط و اتّصال فردی به دیگری به ولادت شرعی. وارثان نسبی میّت به ترتیب اولویّت و تقدّم هر طبقه عبارتند از:
← طبقۀ اول پدر، مادر، فرزند و نوه در صورت نبود

اسلاید نمونه فهرست مطالب

اسلاید نمونه فهرست مطالب

این پاورپوینت در ۲۸ اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید بسم الله ،اسلاید معرفی ، اسلاید فهرست مطالب با امکان لینک به سایر صفحات ، اسلایدهای متن تحقیق با افکت طراحی و رنگ بندی عالی ، اسلاید تشکر و پایانی می باشد.حجم فایل ۱۰۰ کیلوبایت


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط