اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف اب

اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی

اصلاح الگوی مصرف بیت المال
اصلاح الگوی مصرف لباس و پوشاک
اصلاح الگوی مصرف وقت و عمر انسان
اصلاح الگوی مصرف کتاب و کاغذ
اصلاح الگوی مصرف بنزین و گازوئیل
اصلاح الگوی مصرف مسافرت های فردی و خانوادگی

اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف اب

چگونه از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم؟
جدول استاندارد مصرف آب آشامیدنی بر اساس 130 لیتر برای یک نفر در روز
استحمام: 43 لیتر
دستشویی: 26 لیتر
لباسشویی: 5.17 لیتر
پخت و پز: 13 لیتر
نظافت خانه و آبیاری باغچه: 5.8 لیتر
کولر و تهویه: 5.4 لیتر
آشامیدنی و غیره: 5.4 لیتر
ظرفشویی: 13 لیتر
جمع کل: 130 لیتر
* از چکه شیر ها مقدار زیادی آب به هدر میدهد. در نگاه اول کم به نظر می آید. اما چکه شیر آب می تواند یک مخزن ۱۰۰۰ لیتری را یک شبه خالی کند. هر متر مکعب آب هم حدود ۵۰۰ تومان قیمت دارد!
* عادت کنید هنگام لیف و صابون شیر آب حمام را باز نگذارید. سخت نیست. امتحان کنید.
* برای شستن ماشین خود نیازی نیست شیلنگ آب تمام وقت تا آخر باز باشد تا ماشین تان خیلی خیلی تمیز شود. با یک سطل اب هم همان اندازه تمیز می شود.
* چیز خیلی سخت و ژیچیده ای نیست. خودتان ببینید کجا می شود آب کمتری بهدر داد.
به در دادن آب = نشانه فرهنگ رشد نیافته
برای شستن این حیاط چقدر آب به هدر می رود؟ آیا واقعا لازم است ؟

اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی

هنگام خرید نان، حتماً یک سفره‏ی پارچه ای یا پلاستیکی به همراه داشته باشید؛ نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع تر و ماندگارتر خواهد بود.
3. اگر داخل کیسه‏ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می‏ماند.
4. می‏توانید نان‏ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید.
5. در هنگام استفاده، نان‏ها را از فریزر خارج کرده داخل سینی یا ماکروفر با حرارت آرام گرم کنید.
6. نان خوب مستلزم داشتن آرد با کیفیت، نانوای خوب و نگهداری صحیح است.
7. خرید نان مازاد بر نیاز روزانه، یکی از علل افزایش ضایعات نان است. از خرید نان اضافی خودداری کنید.
8. قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن آن را تسریع می‏نماید.
9. در ایجاد ضایعات نان، مردم 20 درصد، نانوایان 30 درصد و آرد مصرفی 50 درصد تأثیر گذارند.
10. آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث تولید نان های سفت و بدهضم خواهد شد.
11. نان خوب نانی است که آرد آن خوب، خمیر آن تخمیر شده، نانوایش ماهر و مصرف کننده‏ی آن واقف به اصول نگهداری صحیح باشد.
نگهداری آرد
آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.
نگهداری برنج
1. برنج باید در جای خشک انبار شود. حرارت عادی تابستان به برنج صدمه‏ای نمی‏زند، ولی رطوبت آن را خراب می کند. بنابراین محل انبار کردن برنج باید دور از هرگونه آب و رطوبت باشد.
2. انواع آفت‏ها و حشرات ممکن است داخل برنج شوند، از آن تغذیه کنند و لای دانه های آن تخم بگذارند. برای جلوگیری از حمله‏ی آنها، می‏توان مقداری نمک کوبیده روی برنج ریخت وآن را زیر و رو کرد تا لایه‏ای از نمک روی دانه‏های برنج را بپوشاند.
3. روی ظرف برنج را باید پارچه کشید، تا هم بخار آب از آن خارج شود و هم آفت تازه‏ای داخل آن نشود.
4. اگر جای مناسبی (خشک، خنک و روشن) برای نگهداری برنج در خانه ندارید از خرید برنج سالیانه خود صرف نظر کنید و فصلی خرید نمایید.
5. فراموش نکنید که پارکینگ و انباری، جای مناسبی برای نگهداری برنج نیست.
نگهداری میوه و سبزیجات
1. کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزر گذاشته و داخل پخچال قرار دهید. کاهو هفته‏ها به همین صورت تازه می‏ماند.
2. تمام میوه‏ها ـ انگور، سیب، گلابی و … ـ داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می‏مانند.
3. خیار را بشویید، سپس کاملاً خشک کنید، داخل ظرف دربسته قرار داده و درون یخچال بگذارید .برای مدت طولانی تازه می‏ماند.
4. سبزی خوردن را هم می‏توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می‏ماند. از آنجا که برگ های سبزی آب زیادی دارد کیسه‏ی پارچه‏ای باعث می شود سبزی سیاه و پلاسیده نشود.
5. انگور را برای نگهداری بیشتر، نشسته درون کیسه نگهدارید. شستن انگور قبل از گذاشتن در یخچال موجب ترک خوردن دانه‏های آن می‏شود.
6. انگورهای مانده را می‏توان سرکه کرد. برای این کار آنها را چند هفته در ظرفی در دار بریزید به صورتی که اصلا هوا نخورد و بعد صاف کنید.
7. موز را در صورتی که نرسیده باشد در روزنامه بپیچید وابتدا دو سه روز خارج از یخچال نگهدارید. این کار باعث شیرین شدن موز میشود. بعد از زرد شدن پوست موز، آن را در یجچال بگذارید.
8. موزهایی که پوستشان سیاه شده است، ولی هنوز سالم هستند، برای درست کردن پوره موز، شیر موز و کیک مناسب هستند.
9. معجزه کمپوت (!) : در صورتی که با وجود همه ی مراقبت ها باز هم میوه ها مانده و بد شکل شدند، و کسی حاضر به خوردن آن نشد، (قبل از پوسیدگی) می توانید با پختن آنها هم باعث تنوع در تغذیه ی افراد خانواده شوید هم از اسراف اجتناب نمایید. با افزودن کمی شکر و آب به سیب، گلابی، آلو یا هلو و پختن آنها می توانید کمپوت درست کنید.
فراموش نکنید که: بهترین راه برای تازه ماندن میوه‏ها و جلو گیری از خراب شدنشان، خرید به اندازه‏ی نیاز است.
10. بیشتر خانمها سبزیجات را به صورت خشک استفاده می‏کنند. باید در نظر داشته باشید که سبزی‏ها را حتماً در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند. در ضمن سبزی‏های خشک را نباید بیشتر از 6 ماه نگهداری کرد. زیرا کهنه می‏شوند و خاصیت خود را از دست می‏دهند.

اصلاح الگوی مصرف بیت المال

ولي آنچه که بيش از همه نياز به اصلاح الگوي مصرف دارد، ادارات دولتي و سازمانها و نهادهاي نيمه رسمي است.
پيام رهبري اختصاص به مردم ندارد، بلکه يکي از تعابير اصلاح الگوي مصرف، پيشگيري از بريز و بپاش ها و اصراف و تبذيرهاي ادارات دولتي و سازمانها و نهادهاي نيمه رسمي است.
به عبارتي ديگر، اصلاح الگوي مصرف، يعني درست مصرف کردن. يعني استانداري ها و فرمانداري ها بودجه يک استان يا شهرستان را فقط خرج مرکز آن استان يا شهرستان نکنند. يعني: بودجه يک استان يا شهرستان براي تمام نقاط آن هزينه شود. اصلاح الگوي مصرف يعني مسئولين هر نقطه اي از کشور عزيزمان ايران، از موقعيت و مقام خود در جهت رشد و اعتلاي جامعه استفاده نمايند. يعني بها دادن به مردم، يعني براي وقت مردم ارزش قائل شدن و آنان را در بوروکراسي اداري گرفتار ننمودن.
اصلاح الگوي مصرف يعني به نخبگان جامعه ارزش و بها دادن. يعني يک استاندار يا يک فرماندار از تکبر و تفرعني که مقام چند روزه دنيايي به او داده پايين بيايد و خود را فراتر از مردم نبيند.
اصلاح الگوي مصرف يعني مسئولين برخي از دوایر دولتي، از بيت المال مردم به بهانه هاي مختلف، براي خود و اطرافيانشان حج عمره و زيارت عتبات و خرج هايي از اين قبيل درست نکنند.
اصلاح الگوي مصرف يعني از ميان بردن فاصله ها، يعني عدالت و انصاف.
و کلام آخر اين که، اصلاح الگوي مصرف، يعني راه را براي رشد و اعتلاي يکديگر هموار نمودن و از نقطه نظر اقليمي، راه را براي تکامل مناطق همجوار هموار کردن.

اصلاح الگوی مصرف لباس و پوشاک

1 – بهتره برای نگهداری از لباس ها از رگال استفاده بشه و به طور صحیح روی رگال لباس اویزان شود!
2 – به محض لکه دار شدن با استفاده از ماده مناسب سریعا لکه از بین برده شود.
3 – هر لباس در قسمت پهلو داخل یا در قسمت یقه نواری شامل نحوه ی شستشو و جنسیت و درجه حرارت متناسب برای اتو و … را دارد که با رعایت نکات ذکر شده در ان می توانید لباس را در مدت طولانی سالم مورد استفاده قرار دهید.
اگر کفش یا کیف جیر مشکی دارید و نمی دانید چه طور خاک الود بودن ان را از بین ببرید!
در جواب باید بگم که با استفاده از یک شمع مشکل قابل حله !
حتما می پرسید چه طوری ! کافیه شمع رو روشن کنید و با استفاده از دوده ای که حاصل از سوختن شمعه دوباره زیبایی رو به کفشتون برگردونید!!
از بین بردن لکه چربی
اگر کفش یا لباس جیر شما بواسطه لکه چربی، لکه دار شده، برای پاک کردن آن از سرکه بی رنگ یا از نوشابه های گازدار بی رنگ استفاده کنید. به این ترتیب که محل لکه را با برس نرم یا مسواک به سرکه آغشته و آرام آرام سطح جیر را تمیز کنید. برای آنکه «پرز» لباس یا کفش جیر شما به حالت طبیعی برگردد، با برس مخصوص جیر، محل لکه را برس بزنید.
نگهداری از لباس های چرمی :
برای نگهداری از البسه چرمی باید توجه زیادی داشته باشید و در شستشوی انها نیز باید دقت لازم را به کار برد چرا که با هر بار شستشو مقداری چبی طبیعی چرم از بین می رود که باید به طریق زیر عمل کرد.
برای افزایش مقاومت چرم ها در برابر آب بویژه چرم های گیاهی می توان به آنها روغن زد. پس آورد روغن های طبیعی در چرم باقی می ماند و با قرار گرفتن در معرض آب شسته می شود. روغن دهی مکرر چرم با روغن سمور و روغن پارچه گاو و یا مواد مشابه ، انعطاف پذیری آن را حفظ کرده و باعث بهبود و طول عمر آن می شود.

اصلاح الگوی مصرف وقت و عمر انسان

افزایش طول عمر انسان از جمله مسائلی است که در سالهای اخیر توجه انسان را به خود جلب کرده است. روش های همچون ورزش کردن، دوری از مواد مخدر و مشروبات الکلی و همچنین داشتن رژیم غذایی سالم از جمله روشهایی است که متخصین برای افزایش طول عمر پیشنهاد می کنند. اما در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با روشهای متفاوتی برای افزایش طول عمر آشنا کنیم.
بازگشت به سوی خدا
متاسفانه امروزه در دنیای ماشینی و زندگی شهری انسان ها از یاد خداوند و جنبه های معنوی زندگی دور شده و بیشتر به یاد ارزشهای مادی زندگی هستند. اما جالب اینجاست که همین انسان تا در مقابل مشکلات و سختی ها قرار می گیرد به ناگاه به یاد خالق هستی افتاده و از او یاد می کند. حتی در جهان غرب نیز که بحث اعتقادات مذهبی به محکمی جوامع شرقی نیست مشخص شده است که امید به زندگی در افراد با ایمان که به عبادت پرداخته و به مکانهایی مثل مساجد و یا کلیساها می روند بیش از سایرین است.
یک یا چند زبان خارجی یاد بگیرید
مسلما شکی ندارید که برای داشتن عمری طولانی به یک مغز فعال و پویا نیاز دارید. تحقیقات انجام شده بر روی 200 داوطلب در دانشگاه تورنتوی کانادا نشان داده است که افرادی که می تواند به یک یا چند زبان خارجی صحبت کنند نسبت به دیگران از احتمال کمتری برای ابتلاء به آلزایمر برخوردار هستند. کارشناسان معتقد هستند که این عمل به تقویت توان حافظه و سلولهای مغزی منجر می شود.
زندگی در کوهستان
بر اساس یک تحقیق که در آمریکا صورت گرفته است مشخص شده است که افرادی که در مناطق مرتفع زندگی می کنند از امید به زندگی بالایی برخوردار بوده و رسیدن به سن 100 سالگی در این مناطق به آسانی ممکن است. دانشمندان در توجیه این وضعیت می گویند که اولا هوای کوهستان به دلیل پاکیزگی کمک موثری در تامین سلامت فرد است و در همین حال حرکت در سطوح کوهستانی پس از مدتی به تقویت قلب انسان منجر می شود.
کار سخت
در تحقیقاتی که در دهه 20 میلادی بر روی کودکان آمریکایی انجام شد نتایج عجیبی مشاهده شد. این تحقیقات نشان داد که کودکانی که در کودکی بسیار شاد بوده و دغدغه فکری خاصی نداشتند نسبت به دیگران از عمر کمتری برخوردار بودند. این افراد در زندگی بزرگسالی خود نمی توانند به خوبی با استرس و فشارهای محیط کار رو به رو شوند و در آن دوره با فشارهای بیش از حد رو به رو می شوند . پس سعی کنید تا از سنین پایین به کار و فعالیت عادت کرده و خنده و شوخی را در حد مشخصی حفظ کنید.
استفاده از اعضای جدید بدن
امروزه به مدد تکنولوژی های زیستی جدید انسان توانسته است تا بخش های مختلفی از بدن انسان را به صورت مصنوعی تولید کنند. پوست، قلب و ریه از جمله بخش هایی هستند که به صورت مصنوعی تولید شده و در اختیار انسان قرار می گیرد. با این روش شخص می تواند در صورت بروز مشکلی در آن بخش به تعویض آن اقدام کرده و زندگی را با سلامت پی بگیرد.

رژیم گرسنگی
از سال 1934 به این سو دانشمندان با انواع مختلفی از موش ها آزمایشات مختلفی را صورت دادند که در طی آنها به موشها غذای کمی داده می شد. این حیوانات در آستانه گرسنگی کامل قرار می گرفتند اما به مدتی طولانی به زندگی خود ادامه می دادند. این آزمایش بر روی انسان ها نیز انجام شد و در طی آن به گروهی از داوطلبین مواد مغذی لازم برای حیات داده شده اما کالری بسیار کمی در غذای آنها منظور شده بود. این افراد با کاهش احتمال ابتلاء به دیابت و همچنین کاهش فشار خون رو به رو شدند.

انجام دادن کارهای خیر
بسیاری از ما تاکنون تجربه انجام دادن یک کار نیک را داشته ایم. معمولا پس از انجام دادن این کار حس خوبی به ما دست می دهد. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد افرادی که به انجام دادن کارهای نیک عادت دارند و یا در گروه هایی که به انجام امور خیریه می پردازند عضویت دارند از طول عمر بیشتری برخوردار هستند./ ق

اصلاح الگوی مصرف کتاب و کاغذ

• به جای فرستادن آگهی ها ، اطلاعیه ها ، تراكت ها و بروشورها به افراد ، تعدادی از آنها را در جاهایی که در معر افراد قرار دارند ، نصب کنید.
• در هر طبقه یا بخش ، تابلوی اعلانات بگذارید و اطلاعیه ها و آگهی ها را روی آن بچسبانید.
• براي یادداشت ، از کاغذ های باطله که یک روي آن سفید است ، استفاده کنید.
• از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.
• دستمال های کاغذی را با دستمال های پارچه ای جایگزین کنید .
• در صورت دسترسی به شبکه ی اینترنت، برای اطلاعیه های درون سازمانی از پست الکترونیکی استفاده کنید.
• تا جایی که ممکن است مطالبي كه در رايانه است از روي صفحه نمايش مطالعه كنيد و آن ها را چاپ نكنيد .
• هنگامی که یک نامه الکترونیکی (ايميل ) دریافت می کنید به جای آنکه آن را چاپ کنید و به همکارتان بدهید نامه را برای او هم ارسال کنید.
• به جای چاپ یک صفحه اینترنتی براي اطلاع دیگران ،آدرس آن صفحه و یا سایت را برای آنها ارسال کنید.
• دستمال های کاغذی را با دستمال های پارچه ای جایگزین کنید .
• به جای ظروف کاغذی از ظروف معمولی استفاده کنید.
• سعی کنید به جای دستمال کاغذی ، از برگ های لیفی استفاده کنید. حسن این برگه ها این است که شما می توانيد به جاي يك بار چندين بار از آن ها استفاده كنيد .
• صورت حساب های خود را از طریق اینترنت بپردازید.
• اگر به خواندن مجلات علاقه دارید. از طریق اینترنت مشترک مجلات شوید.
• به جای اینکه برای یادآوری یادداشت های خود را روی برگه بنویسید آن را روی تلفن همراه خود ذخیره کنید.
• اگر می خواهید مطالب جلوی چشمتان باشد یک تخته سفید بخرید و آن را در محل کار یا منزل خود نصب کنید. شما می توانید یادداشت های روزمره خود را روی آن یادداشت کنید و سپس پاک کنید.
• روزنامه ها ، مجلات ، كتاب هاي كهنه و كارتن هاي لوازم خانگي را به واحدهاي كه در جمع آوري و بازيافت آن فعاليت مي كنند تحويل دهيد.

• از مصرف بي رويه كاغذ در خانواده ، اداره و غيره خودداري نماييد.

• به فرزندان خود ياد بدهيد كه چگونه در مصرف كاغذ صرفه جويي نمايند.

اصلاح الگوی مصرف بنزین و گازوئیل

1. کنترل و تنظیم باد لاستیک خودرو
2. کنترل بار صندوق عقب
3. بازدید منظم موتور و سرویس خودرو
4. استفاده کمتر از گرم کن شیشه عقب، برف پاکن و بخاری
5. استفاده صحیح از دنده های بالا
6. استفاده کمتر از کولر
7. گرم نکردن خودرو در صبح های زمستان
8. رعایت سرعت مجاز بین 85 تا 100 کیلومتر
9. ترمز گیری و شتاب گیری در صورت ضرورت. گاز و ترمز های شدید و رانندگی با عجله میتواند مصرف سوخت خودرو را تا دو برابر افزایش دهد!
10. رعایت فاصله از دیگر خودروها برای جلوگیری از ترمز ناگهانی
11. جلوگیری از کم و زیاد کردن سرعت به صورت مداوم
12. خاموش کردن موتور خودرو هنگام توقف های طولانی خصوصا در چراغ قرمز های بالای 60 ثانیه
13. تعویض بموقع فیلتر هوای کثیف یا حتی الامکان تمیز نمودن آن
چگونه و چه زمانی بنزین بزنیم؟
اطّلاعاتی که در ذیل ذکر می‌شود راهکارهایی مفید برای کاهش هزینه های مصرف سوخت اتومبیل یا بهتر بگویم، استفاده بیشتر و بهتر از بنزینی که هر بار برای خودروتان خریداری می‌نمایید است که با توجه به موارد زیر حتما این صرفه جویی برای شما محسوس خواهد بود.
:: سعی کنید صبح زود بنزین بزنید
فقط صبح زود که حرارت زیر زمین هنوز در پایین‌ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است.
وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط تر می‌گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعدازظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند و هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند با توجه به اینکه جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.
:: هیچوقت دستگیره نازل را تا انتها فشار ندهید
وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‎بینید نازل ها دارای سه درجه هستند: کُند، متوسّط و تند. در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حدّاقلّ می‌رسانید. همه ی شیلنگ‌ها دارای محلّ بازگشت بخار هستند. اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود. این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد بنزین نزده‌اید.

:: قبل از خالی شدن محتویات باک، سعی کنید بنزین بزنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصوّر می‎کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جوّ عمل می‌کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. برخلاف جایگاه‌های بنزین، اینجا که من کار می‎کنم، هر تانکری که ما بارگیری می‎کنیم دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به میزان یک گالن باشد.

:: زمانی که تانکر بنزین در جایگاه در حال تخلیه است، اقدام به سوختگیری نکنید

نکته ی دیگر اینکه اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین در محل پمپ بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن هنگام اقدام به سوختگیری اتومبیلتان نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود

اصلاح الگوی مصرف مسافرت های فردی و خانوادگی

سفر با خانواده اهمیت بسیاری دارد چرا که در سفر، فرزندانتان می توانند با کسب تجربیات جدید و متفاوت، در مورد دنیای پیرامون خود بیشتر بیاموزند و همچنین والدین هم گاهی احتیاج دارند که چند روز را دور از خانه سپری کنند اما هنگامی که هزینه های مسافرت خانوادگی را محاسبه می کنید، ممکن است با مبلغ بسیار هنگفتی مواجه شوید اما با کمی خلاق بودن و البته انعطاف پذیر بودن می توان نه تنها از لذت یک سفر خانوادگی نکاست بلکه هزینه های آن را نیز تا حد زیادی کاهش داد. راهکارهای زیر می توانند باعث شوند که در فصل تابستان سفر کم هزینه تری را تجربه کنید.
1) در انتخاب مقصد دقت کنید. سعی کنید مقصدی را برگزینیدکه دسترسی به آن ارزانتر باشد، برای مثال شهری که با ماشین شخصی بتوانید به آن سفر کنید. اگر برای رسیدن به مقصد باید از هواپیما استفاده کنید، بهتر است بدانید که از همان ابتدا وارد یک سفر پرخرج شده اید.
2) به یاد داشته باشیدکه هتل تنها جایی نیست که می توانید در آن اقامت کنید. ویلاهای ساحلی، اقامتگاه های مربوط به سازمان ها، خوابیدن در چادر طبیعت یا خانه اقوام همگی گزینه هایی هستند که می توانند اقامتی کم هزینه تر را برای شما رقم بزنند.
3) مقصدی را انتخاب کنید که گردشگری در آن کم هزینه باشد. برای مثال برخی از شهرها مکان های تفریحی، توریستی یا حتی باستانی دارند که با هزینه نه چندان زیاد می توان از آنها بهره برد. چنین شهرهایی هدف خوبی برای سفر محسوب می شوند چرا که می توانید در آنها برنامه سرگرم کننده ای را برای خود تدارک ببینید آن هم بدون اینکه خیلی هزینه کنید.
4) از مسافرت در فصل های شلوغ پرهیز کنید. اگر قصد سفر به همراه خانواده را دارید، برنامه سفر شما باید با تعطیلات مدارس هماهنگ باشد و به همین خاطر خواه ناخواه مجبورید در فصل سفر کنید که معمولا بازار گردشگری پررونق تر است. با این حال می توانید با کمی برنامه ریزی از سفر کردن در روزهای شلوغ تر پرهیز کنید تا بدین طریق هزینه های خود را کاهش دهید. برای مثال هتل ها ممکن است در روزهای وسط هفته برخی تخفیف ها را در نظر بگیرند. همچنین بهای بسیاری از تورها نیز برای روزهای غیرتعطیل کمتر است. به همین خاطر اگر در فصل تعطیلات به سفر می روید، با کمی انعطاف پذیری در تعیین روزهای سفر خواهید توانست از بار هزینه ها بکاهید.
5) کمی ریخت و پاش ایرادی ندارد. بزرگترین اشتباهی که در مورد برنامه ریزی برای یک سفر نه چندان گران خانوادگی ممکن است مرتکب شوید، این است که بیش از حد بر کنترل هزینه ها تاکید کنید تا جایی که از لذت سفر کردن محروم شوید. فراموش نکنید که اگر قصد دارید پول زیادی را در یک سفر صرفه جویی کنید، مبلغ کمی را نیز به ریخت و پاش های مالی هنگام سفر اختصاص دهید، شک نکنیدکه در این صورت لذت خانواده شما از سفر چندین برابر خواهد شد.

TAKDOC.IR


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط